vrijdag 13 augustus 2010

Gods bestaan of mijn bestaan

Het bestaan van god of het geloven in god is voor mijn bestaan niet van belang. Zelfs als ik bewijs zou hebben voor het bestaan van een opperwezen dat mijn leven kan bepalen zou zijn bestaan niets voor mij betekenen. Zoiets als dat mijn bestaan niet van belang is voor het bestaan van de tijger of de ocelot. Het gaat namelijk in het leven niet om het bestaan van opperwezens, maar om het gelijkwaardig behandelen van mijzelf en anderen. Het gaat om het recht van ieder levend wezen op zijn eigen leven. Of dat recht nu bepaald wordt door een opperwezen, een groep opperwezens, een stel planeten of een volkomen imaginair wezen maakt voor mij niet uit. Ik zal zelf moeten ontdekken hoe ik anderen gelijkwaardig kan behandelen.

Verder lezen …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten