maandag 28 januari 2013

Statistieken zijn geen leugens

Hoewel het citaat toegeschreven wordt aan de Engelse politicus Disraeli, uit de negentiende eeuw, is het niet zeker. Maar Benjamin Disraeli zou gezegd hebben dat je drie soorten leugens hebt: leugens, grove leugens en statistieken. Voor de meeste mensen geldt deze uitspraak als een zekere vorm van waarheid, waarbij het woord ‘zekere’ op twee manieren uitgelegd wordt. Namelijk ‘zekere’ in de vorm van het absolute weten dat statistieken leugens zijn. Maar zekere duidt in deze zin ook op het feit dat er meerdere waarheden zijn en de uitspraak van Disraeli geeft een van die waarheden over statistieken aan. Maar zijn statistieken echt leugens.

Verder lezen …

zondag 13 januari 2013

High road versus low road

In this world we are expected to behave in a certain way. When we vocalize this way we express an expectation towards behavior that is defined by ethics. When confronted with the behavior of others we expect those others to behave in our favor. So we can conclude that we humans have a problem with behavior. We talk of taking the high road, but we want to be treated according to the low road. In philosophical terms these two behaviors are named: deontology and teleology.

Verder lezen …

dinsdag 8 januari 2013

Motivatie is een talent

Zoals we kunnen lopen, horen, praten, zien, voelen, denken, rekenen, schrijven, opereren, voorschrijven, plannen maken, voertuigen besturen, talen leren, zo kunnen we ook gemotiveerd zijn. Motivatie is wat dat betreft niet anders dan enig ander talent. Zoals sommige mensen harder kunnen lopen dan anderen of beter kunnen schrijven of meer talen leren. Zo zijn er mensen die gemotiveerder zijn. Nu is er wel een verschil tussen ons talent motivatie en andere talenten. Onze motivatie ligt aan de basis van het ontwikkelen van andere talenten. Zonder de motivatie om een talent te ontwikkelen, zullen we geen enkele inspanning doen om een talent te ontwikkelen.

Verder lezen …

donderdag 3 januari 2013

A very interesting quote

An important task of education is to explain the world. Or better said to make it possible for pupils to understand the world they will be part of. That said, Einstein had an interesting quote about explaining that makes clear how important understanding is to be able to explain:
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
If you project this quote on education, it means that educators need to understand so they can explain it simply. But that also creates a few questions:
a. How do we get educators to understand?
b. What is meant with “explain it simply”?
c. When do you “understand it well enough”, when you can “explain it simply” or does that depend on the complexity of the subject?
d. What is that “it“ Einstein is talking about?
Is explaining the same as educating?
e. What is meant with understanding?

Verder lezen …