zaterdag 25 september 2010

God en de mens

De meeste grote religies definiƫren het bestaan van de mens als een strijd tussen het ik en god. Waarbij de mens of kiest voor zichzelf en zich daarmee afkeert van god of kiest voor god vanuit de vrije wil die hij gekregen heeft van god. Nu kan ik me best voorstellen dat je gelooft dat er een god is die alles heeft geschapen, zeker gezien de complexiteit van het universum. Maar dat die god er dan voor kiest om mensen de moeilijke weg van het leven te laten belopen, zodat ze voor hem zullen kiezen dat lijkt me iets te gecompliceerd voor een wezen dat van tevoren al weet hoe het afloopt.

Verder lezen …

1 opmerking:

  1. Mooi gezegd, als er een opperwezen bestaat, zal dat in elk geval nog veel complexer zijn dat al onze voorstellingen van god samen. Ik denk dat de mens nog lang niet klaar is voor een confrontatie met hun God.

    BeantwoordenVerwijderen