Posts tonen met het label economen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label economen. Alle posts tonen

maandag 14 februari 2011

Waarom is er overvloed

Als je de meeste mensen en vooral economen moet geloven dan bestaat deze wereld bij de gratie van schaarste. De schaarste is zo groot dat we voor alles in overvloed moeten betalen. Blijkbaar is er dus geen schaarste in geld. Maar als je werkelijk naar de wereld gaat kijken zoals zij is, dan valt op dat er overvloed is. Je ziet het bijvoorbeeld bij chemische reacties. De meeste reacties leveren energie op als je twee of meer stoffen laat reageren. Die vrijkomende energie is zelfs gevaarlijk, omdat ze de reactie gaande houdt. Zo zorgt vuur er bijvoorbeeld zelf voor dat het kan blijven branden tot er niets meer is om te reageren.

Verder lezen …

dinsdag 13 april 2010

Lager loon creëert nieuwe banen

Veel politici en economen willen ons doen geloven dat het aantal banen rechtevenredig is aan het loon dat betaald wordt. Zeker in de onderkant van de arbeidsmarkt lijkt die relatie er te zijn. Helaas komen ze alleen maar met hun expertise op de proppen om aan te tonen dat die relatie tussen arbeidsmarkt en loon er is.

Verder lezen …

dinsdag 22 december 2009

Eén mening is goed

Waarom heeft Nederland altijd meer moeite met economische crisissen dan andere landen? Volgens de economen die geciteerd worden door journalisten is dat het gevolg van het feit dat onze economie draait rond export en logistiek. Maar is dat de enige reden? Ik weet het niet. Maar misschien geeft die redenering van de economen wel precies aan waarom onze economie zulke problemen heeft met wereldwijde crisissen. We grijpen te snel naar één verklaring en vinden het moeilijk meerdere verklaringen te accepteren.

Verder lezen …