Posts tonen met het label samenwerking. Alle posts tonen
Posts tonen met het label samenwerking. Alle posts tonen

dinsdag 15 februari 2011

Samenwerken aan succes

Als iets een soort tot succes brengt dan is dat samenwerken. Eigenlijk blijkt steeds weer als je naar de natuur kijkt dat samenwerking leidt tot succes. Van de eerste eencelligen die samen gingen werken door DNA uit te wisselen en zo van elkaar leerden om te gaan met nieuwe bedreigingen in hun omgeving tot de menselijke maatschappij, het was en is allemaal samenwerking. Samenwerking door levensvormen is dus de manier om als soort succesvol te worden.

Verder lezen …

woensdag 9 december 2009

Kunnen, lesgeven, adviseren

Laatst hoorde ik weer eens de uitspraak: Zij die niet kunnen geven les, zij die geen les kunnen geven adviseren. Waarbij meteen duidelijk wordt hoe graag mensen vergeten dat samenwerken het belangrijkste instrument is dat de mensheid tot zijn beschikking heeft. Want zonder samenwerking zouden we nooit zoveel wereldwonderen hebben kunnen creƫren.

Verder lezen …

dinsdag 10 november 2009

Isme versus de mens

We hebben nogal wat isme's op het gebied van de verdeling van macht en geld:, kapitalisme, socialisme, communisme, marxisme, stalinisme, anarchisme, zionisme, confessionalisme, centralisme, dualisme, elitarisme, etatisme. Maar waar gaat het uiteindelijk om? Het gaat om de verdeling van macht, waarbij we proberen te voorkomen dat we elkaar de koppen inslaan. Want in tegenstelling tot sommige apensoorten hebben wij wel begrepen dat samenwerking je ergens brengt.

Verder lezen ...

zaterdag 31 oktober 2009

Samenwerking of niet

Organisaties zijn fysieke plekken, hoewel tegenwoordig ook virtueel, waar mensen samenwerken om iets te realiseren. Het doel van die samenwerking kan het verdelen van geld zijn (overheid en regering) of het produceren van een product (Shell, Unilever) of het leveren van een dienst (PriceWaterhouseCoopers).

Verder lezen ...