vrijdag 7 december 2012

Wat is instrueren voor beginners

In zijn meest simpele vorm is instructie het overbrengen van informatie. Je zou het ook het uitwisselen van ideeën kunnen noemen. Deze vorm van instructie noemen we ook wel informeren. In zijn meest complexe vorm is instructie het creëren van nieuw gedrag, door iemands houding, vaardigheden en ideeën te veranderen. Dit noemen we ook wel coaching, therapie of gedragsverandering. Instructie kent dan ook drie lagen doelen, die beschreven worden met de woorden: 
  1. weten of kennen 
  2. kunnen 
  3. willen 
Om het wat mooier te zeggen:
  1. Informatie 
  2. Vaardigheden 
  3. Houding 
Hoe moeilijk instructie is, blijkt al uit de woorden van de Chinese filosoof Confusius uit 500 voor Christus:
Vertel me en ik vergeet, toon me en ik onthoud, laat me doen en ik begrijp.
Verder lezen …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten